Sabri “kulları”, peyzaj, imzalı, tuval, yağlı boya, pirimitif Osmanlı (19.yy.)


Günışığı görmemiş primitif Osmanlı eser…

Eser, Atatürk’ün 1928 yılında Milli Eytam ve Emlak Bankası Genel Müdürlüğüne getirdiği Hakkı Saffet (Savfet) Tarı tarafından edinildi. 1930 başlarından itibaren Tarı ailesince muhafaza edilmiştir.

  • Tuval üzerine yağlıboya, peyzaj
  • İmzalı, 19. yüzyıl – pirimitif (Osmanlıca / Sabri kulları) (*)
  • 75x100cm. / çerçeveli 98x122cm. (**)
  • Küçük onarım mevcuttur (***)

(*) Sanatçı “Sabri” kimdir, tespit edilememiştir. Ancak tarz itibariyle “primitif Osmanlı” özellikleri taşıdığı aşikardır. Primitif Osmanlı ressamlarının pek çoğu, çekilmiş fotoğrafları model olarak kullanır. Bu ressamlara foto yorumcuları da diyebiliriz. Asker ya da sivil okul mezunu, yaşam öyküleri pek bilinmeyen kişilerdir. Bir kaç resimle tanınırlar. Resim sanatına hiperrealistleri özendirecek kadar duru, sakin, ıssız yorumla yaklaşırlar. Büyük ölçüde insan figürü barındırmayan peyzajlar çizerler. İmzaları ardına “kulları” deyimini eklerler.. “Kulları” deyimi dinsel politik olup, sanatçı çekingenliğine de bağlanabilir. Hüseyin Giritli, Hilmi Kasımpaşalı, Fahri Kaptan, Ahmet Şekür bu sanatçılardan bazılarıdır.

“Foto-yorumcuların fotoğraftaki kompozisyonu, genellikle insan figürleri ve diğer ayrıntılardan çoğunlukla sıyırarak sakin, adeta düşsel denebilecek bir atmosfer yorumuna kavuşturarak aynen uyguladıkları görülür. Bu durumda resmi ön ve arka planları arasında netlik farkı olmaz, ancak çizgisel perspektife ilişkin değerinin ve objektifin yansıttığı net ışık-gölge efektlerinin özenle uygulandığı dikkati çeker.” ( Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi, Görsel yay. c.6, s.1147-1148)

(***) Tuval, gürgen benzeri ağaç şaseye gerilmiştir. Bir asırdan fazla zaman geçmesine rağmen şasede hiç bir şekilde çalışma belirtisi yoktur. Tuval şasesi ağaç çerçevenin içine son derece düzgün şekilde oturtulmuştur.

(****) Tarı ailesinin verdiği bilgiye göre eser, 1960’lı yıllarda Ankara Resim ve Heykel müzesinde restorasyona sokuldu. Tuval, iki küçük bölge itibariyle ustalıkla onarıldı.

Hakkı Saffet Tarı (1886 – 1952) ———————-

  • İstanbul Mutasarrıfı Saffet Paşa’nın oğludur.
  • Atatürk’ün 1928 yılında Emlak ve Eytam Bankası’na atadığı ilk genel müdürdür.
  • Fenerbahçe Spor Kulübü kurucusu ve 3’üncü başkanıdır.
  • Hakkı Saffet (Safvet) bey, Fenerbahçe’nin kuruluş amacının tanımlandığı “Memlekette terbiye-i bedeniye ve fikriyenin teminine çalışmak ve şübban-ı vatanı mübareze-i hayata ve meşak ve esfar-ı askeriyeye alıştırmak üzere” başlıklı tescil belgesinde “kasadar” olarak anılmaktadır. (Bkz. Dr. Rüştü Dağlaroğlu, Fenerbahçe Spor Kulübü Tarihi 1907 – 1957, Türksesi matbaası, İstanbul, 1957)

Hakkı Saffet beyin atama kararı (Devlet Arşivleri)

Hakkı Saffet Tarı (Salt Online Osmanlı Bankası arşivi)

Değerlendirmeler

Henüz değerlendirme yapılmadı.

“Sabri “kulları”, peyzaj, imzalı, tuval, yağlı boya, pirimitif Osmanlı (19.yy.)” için yorum yapan ilk kişi siz olun
WhatsApp chat