Lot 7
CEVAT HAMİT DERELİ
Üç Güzeller, yağlı boya


Üç Güzeller, imzalı, kağıt, yağlı boya, 46×31 cm. (çerçeveli 65×51 cm.)


Provenance: C. O. koleksiyonu


Değerlendirme notu:

Cevat Hamit Dereli (1900 – 1989), müzayedeye sunduğumuz eserde alışıldık “Cevat Dereli” yerine “C” rumuzuyla imza atmayı tercih etmiş görünüyor. Fırça tarzı itibariyle eserin Dereli’ye ait olduğu aşikardır. Kıdemli koleksiyonerimiz C. O. da bu tespiti teyit etmektedir. Dereli’nin tarzı belirgindir. Tarzını, sanat anlayışını anlattığı şu sözler şekillendirir:

“Ben konuşmam, resim yaparım. Yapacağım tek açıklama budur.”

Dereli. öğrenciliği sırasında Nazmi Ziya Güran’la tanışır. Güran, Sanayi-i Nefise Mektebi’ne (Güzel Sanatlar Akademisi’ne) girmesini teşvik eder. Dereli, Hikmet Onat ve İbrahim Çallı atölyelerinde çalıştı. Öğrenciyken Türk Ressamlar Cemiyeti’nin sergilerine katılır. Arkadaşları ile Yeni Resim Cemiyeti’ni kurar.

1924-1928 yılları arasında Julian Akademisi’nde Paul-Albert Laurens’le çalışan sanatçı, 1928’de yurda döner. Akademi’de Nazmi Ziya Güran atölyesinde öğretmen yardımcılığına atanır. 1932’de Akademi’den ayrılarak Tıp Fakültesi’nde desinatör olarak çalışır. 1939’da Akademi’ye bir kez daha dönüş yapar. İbrahim Çallı’nın yardımcısı olur.

Dereli, Devlet Resim ve Heykel Sergileri’ne, d Grubu’nun sergilerine, yurt içinde ve dışında birçok sergiye, Venedik ve Tahran Bienalleri’ne katıldı; Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde ödül aldı. 1939’da CHP Yurt Gezileri kapsamında Sinop’a giden ressam, Yapı Kredi Bankası’nın açtığı “iş ve istihsal” konulu resim yarışmasına eser verdi. 1977 yılında Sedat Simavi Vakfı Sanat Ödülü’nü aldı.

1977-1980 arası dört kişisel sergi açan Dereli, ilk resimlerindeki izlenimcilik etkilerinden sonra inşacı, kübik, geometrik resimler yaptı.

Dereli’nin 1940’ların ortalarına kadar eserlerinin ağırlıklı konusu manzaralardı. 1950’lere doğru yapmaya başladığı şematize edilmiş insan ve hayvan figürlerinde geleneksel tasvir sanatının izleri vardır.

Giderek boşlukta yer tutan form ilgisinden uzaklaşan sanatçı, günlük yaşam sahnelerine yöneldi. Balıkçılar, ev içi sohbetleri, kahvehaneler, düğünler, fayton sefaları, sokaklar, yelkenliler, plajlar, mevleviler, manzaralarla dolu konu repertuarını yumuşak, esnek, esprili, mutlu, şiirsi bir yaklaşımla ele alır.


 

Kategoriler:
WhatsApp chat