• Voyage dans la Mer Noire, le Bosphore, la Mer de Marmara & les Dardanelles Balcthick Karadeniz'de seyahat, Boğaz, Marmara Denizi ve Çanakkale geçidi - Balçık
    • Sanatçı: Jean-Baptiste-Henri Durand-Brager (1814-1879) (*)
    • Gravür sanatçısı: Léon Jean-Baptiste Sabatier
    • Çok nadir
    • Baskı tarihi: 1854 / 1855
    • Taş baskı
    • 381 x 540 mm.
    • Basımevi: Imprimerie Lemercier et cie
    • Yayıncı: Goupil & Co.
    • Yayıncının soğuk damgası mevcuttur.
    • Kondisyon: 8/10. (Gravürün paspartu kısmında iki küçük kesik vardır.)
    (*) Durand - Brager, bazı tarihçilerin "ilk modern harp" diye tanımladığı Kırım Savaşı'nın (Osmanlı - Rus, 1853 - 1856) her aşamasına tanıklık etti. Goupil şirketi, 1854-55 yıllarında Brager resimlerini 24 gravür halinde albümde toplayarak yayınladı. İlginize sunduğumuz gravür albümün 20. gravürüdür. Katalog notu --------------------------- Referanslar:
    • Victoria & Albert (V & A) Müzesi, Londra (Müze numarası: SP.245)
    • National Gallery of Victoria, Melbourne (Müze numarası: 3115.37-4)
    • Blackmer, 520.
    • Atabey, 383.
  • Aqueduc de l'Empereur Justinien, a quatre lieues de Constantinople - İstanbul'a 16 km mesafedeki (*) İmparator Jüstinyen (Mağlova) Su Kemeri (**)
    • Sanatçı: Antoine Ignace Melling (***)
    • Termin (gravürcü): Duparc
    • Voyage pittoresque de Constantinople et des rives du Bosphore d'après les dessins de M. Melling ... (1809-1819) (****)
    • Bakır baskı, 515 x 727 mm. (*****)
    • Kağıt türü: Ağır
    • Kondisyonu iyi. Sayfa katının alt kısmındaki 6.5 cm'lik kesik onarılmıştır.
    (*) Lig (lieues) bir kişinin bir saat içinde yürüyebileceği mesafe birimidir. Fransa'da 1812'den 1840'a kadar yani Melling'in kitabı hazırladığı dönemde metrik lig (lieue) kullanıldı. 1 metrik lieue tam olarak 4000 m veya 4 km. idi. Türkçe algı bakımından daha kolay görünen "dört fersah" ifadesini kullanmayı tercih etmiyoruz. Osmanlı denizcilik literatüründe 1 fersah 3 deniz miline yani yaklaşık olarak 5.556 metreye eşittir. Fersahın 12.000 adıma veya 1 saatlik yola denk geldiği kabul edilir. Bir Arap fersahı ~5,76 km, bir Fars fersahı ise 6,23 km'dir. (**) Melling, eserini "Jüstinyen Su Kemeri" olarak adlandırırken, Batılı seyyah ve tarihçilerin tipik klişelerine sadakat gösteriyor. Kitabın metin kısmında "bu asil Bizans yapısının tabiatın güzelliklerine duyarlı (olup) sanatın şaheserlerine ilgi göstermeyen Türkler tarafından ihmal edildiği" belirtiliyor. Böylece Mağlova Kemeri'nin (Türkçe kaynaklarda geçen adıyla) Doğu Roma İmparatoru Jüstinyen (d. yak. 482 - ö. 14 Kasım 565) tarafından inşa edildiği ifade ediliyor. Oysa kemerin Mimar Sinan tarafından yapıldığı yazılı kaynaklarca teyit edilmektedir. Evliya Çelebi'ye göre Kanunî Sultan Süleyman, İstanbul’un su ihtiyacını Belgrad ormanlarından karşılamak üzere Mimar Sinan'ı görevlendiriyor. Sinan, projenin tamamlanması için "yol boyunca altın  keselerinin uç uca dizilmesi gerekeceğini" arz ediyor. Fırtına ve seller yüzünden yıkılan Mağlova Kemeri'ni de kapsayan proje, 6 yılda (1560 yılında) tamamlanırken, harcama büyüklüğü 50.057.207 akçeye ulaşıyor. (***) "Boğaz manzaralarını konu edinen bütün Batılı ressamlar içerisinde görmenin ve seyretmenin zevklerini bana en çok tattıranı ve bana en inandırıcı geleni Melling'dir" (Orhan Pamuk: İstanbul Hatıralar ve Şehir). Melling'in "inandırıcılığı" üzerine pek çok Osmanlı tarihçisi hemfikirdir. Örneğin "harem" gravürünün bugüne kadar resmedilmiş en iyi tasvir olduğu düşünülmektedir. (****) Melling, İstanbul resimlerini (gravürlerini) çoğaltmak üzere 1809 yılında atölye kurar. Fasikül serisi olarak basılan gravürler abonelere gönderilir. Bunların sonuncusu 1819’da basılır. Türkiye'de en iyi baskılar Koç ailesinin koleksiyonunda tutulmaktadır. (*****) Kitabın büyük boy ilk baskısında (1809) çift sayfa gravürler 65 x 100 cm ebadındadır. Açık artırmaya sunduğumuz baskı, büyük boy baskının bir alt ebadındadır.
  • Pergamos, 1838 (*), Bergama, 1838
    • Sanatçı: Thomas Allom (Pinxt.) (1804-1872)
    • Gravürcü: J. Cousen (Sculpt.)
    • Baskı: Virtue & Co, Londra
    • Constantinople and the scenery of the seven churches of Asia Minor (İstanbul ve Küçük Asya’nın yedi kilisesinden manzaralar), 1838 (**)
    • 270 mm.x 367 mm. (büyük boy)
    • Kağıt türü: Ağır
    • Çelik baskı
    • Döneminde elle renklendirilmiştir
    (*) Erken Hristiyanlık döneminin yedi büyük kilisesi de Türkiye sınırları içerisindedir. Yuhanna tarafından yazılan İncil'in Vahiy bölümünde adı geçen bu kiliseler, "Yedi Altın Kandillik" olarak da betimlenir.
    • Ephesus - Efes (Vahiy 2:1-7)
    • Smyrna - İzmir (Vahiy 2:8-11)
    • Pergamon - Bergama (Vahiy 2:12-17)
    • Thiatira - Alaşehir (Vahiy 2:18-29)
    • Sart - Salihli (Vahiy 3:1-6)
    • Filadelfya - Akşehir (Vahiy 3:7-13)
    • Laodikeia - Denizli (Vahiy 3:14-22)
    Pergamon, yapılan düzenli kazılarla büyük bölümü ortaya çıkarılmış bir ilkçağ kentidir. Burada kurulan Bergama Müzesi, Türkiye'nin ilk arkeoloji müzesidir. (**) Bergama gravürü ilk olarak Allom’un 1838 tarihli “Constantinople and the scenery of the seven churches of Asia Minor” kitabında yeralır. Açık artırmaya sunduğumuz gravürün James Sprent Virtue tarafından 1863 yılı civarında yayınlandığı tahmin ediliyor. James S. Virtue, Londra merkezli ünlü yayıncı George Virtue’nun işlerini devrettiği oğludur (1855). Baba Virtue (1794 – 1868), Bartlett gravürleriyle ünlüdür.
  • Ephesus, 1838 (*) Efes, 1838
    • Sanatçı: Thomas Allom (Pinxt.) (1804-1872)
    • Gravürcü: A. Willmore (Sculpt.)
    • Baskı: Virtue & Co, Londra
    • Constantinople and the scenery of the seven churches of Asia Minor (İstanbul ve Küçük Asya’nın yedi kilisesinden manzaralar), 1838 (**)
    • 271 mm.x 367 mm.
    • Kağıt türü: Ağır
    • Çelik baskı
    • Döneminde elle renklendirilmiş
    (*) Pek çok kaynağa göre İsa'nın ölümünün ardından Meryem Ana İsa'nın mesihi Aziz St. Jeans tarafından Efes'e yerleştirilir. Meryem Ana Kilisesi, 1961 yılında Papa 23. Johannes tarafından Hac yeri ilan edilir. Erken Hristiyanlık döneminin yedi büyük kilisesi de Efes dahil Türkiye sınırları içerisindedir. Yuhanna tarafından yazılan İncil'in Vahiy bölümünde adı geçen bu kiliseler, "Yedi Altın Kandillik" olarak da betimlenir.
    • Ephesus - Efes (Vahiy 2:1-7)
    • Smyrna - İzmir (Vahiy 2:8-11)
    • Pergamon - Bergama (Vahiy 2:12-17)
    • Thiatira - Alaşehir (Vahiy 2:18-29)
    • Sart - Salihli (Vahiy 3:1-6)
    • Filadelfya - Akşehir (Vahiy 3:7-13)
    • Laodikeia - Denizli (Vahiy 3:14-22)
    (**) Efes gravürü ilk olarak Allom’un 1838 tarihli “Constantinople and the scenery of the seven churches of Asia Minor” kitabında yer alır. Açık artırmaya sunduğumuz gravürün James Sprent Virtue tarafından 1863 yılı civarında yayınlandığı tahmin ediliyor. James S. Virtue, Londra merkezli ünlü yayıncı George Virtue’nun işlerini devrettiği oğludur (1855). Baba Virtue (1794 – 1868), Bartlett gravürleriyle ünlüdür.
  • Thyatira (*) (Akhisar), Deve kervanı, 1863 Thyatire (*) (A camel train arriving at Philadelphia), 1863
    • Sanatçı: Thomas Allom (Pinxt.) (1804-1872)
    • Gravürcü: A. Willmore (Sculpt.)
    • Constantinople and the scenery of the seven churches of Asia Minor (İstanbul ve Küçük Asya’nın yedi kilisesinden manzaralar), 1838 (**)
    • Baskı: James S. Virtue, Londra
    • 264 mm.x 367 mm. (büyük boy)
    • Kağıt türü: Ağır
    • Çelik baskı
    • Döneminde elle renklendirilmiş
    (*) Thyatira, Thiatira: Manisa'nın Akhisar ilçesi sınırları içerisinde kalan antik Yunan kenti. Kent, Lidya devletinin ve Pergamon Krallığı'nın en önemli yerleşimleri arasındadır. Roma İmparatorluğu boyunca, Bizans dönemine kadar kent bu isimle anılmıştır. Erken Hristiyan dönemde Aziz Pavlus tarafından Batı Anadolu'da kurulan ilk yedi kilisesinden biri Akhisar'dır. Diğer altı kilise şöyledir: (*) Erken Hristiyanlık döneminin yedi büyük kilisesi de Türkiye sınırları içerisindedir. Yuhanna tarafından yazılan İncil'in Vahiy bölümünde adı geçen bu kiliseler, "Yedi Altın Kandillik" olarak da betimlenir.
    • Ephesus - Efes (Vahiy 2:1-7)
    • Smyrna - İzmir (Vahiy 2:8-11)
    • Pergamon - Bergama (Vahiy 2:12-17)
    • Thiatira - Alaşehir (Vahiy 2:18-29)
    • Sart - Salihli (Vahiy 3:1-6)
    • Filadelfya - Akşehir (Vahiy 3:7-13)
    • Laodikeia - Denizli (Vahiy 3:14-22)
    (**) Akhisar gravürü ilk olarak Allom'un 1838 tarihli "Constantinople and the scenery of the seven churches of Asia Minor" kitabında yeraldı. Açık artırmaya sunduğumuz gravür, Allom'un 1861 tarihli tuval üzerine yağlıboya resminden elde edilmiştir. James Sprent Virtue tarafından 1863 yılı civarında yayınlandığı tahmin edilmektedir. James S. Virtue, Londra merkezli ünlü yayıncı George Virtue'nun işlerini devrettiği oğludur (1855). Baba Virtue (1794 - 1868), Bartlett gravürleriyle ünlüdür. Katalog notu --------------------------- Allom'un Thyatira (Akhisar) gravürünün yağlıboyası için bkz.
    • Bonhams, Orientalist at Art, Ekim 2020, lot 3
    • Christie's, London, 8 Şubat 1899, lot 46 (2 of 7).
  • Gravür... Tenedos... Bozcaada... (*)
    • Marie-Gabriel-Florent-Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 – 1817)
    • Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1782, Paris
    • 43×32 cm
    • Bakır baskı
    • Döneminin el (kök) boyası
    • Kondisyonu çok iyi
    (*) Tek sayfada iki gravür bulunmaktadır. Sayfanın üst kısmındaki gravür, Bozcaada Kalesi ve adanın denizden görünümünü verir. Kale içindeki cami ve minarelerin yıkılmış olması dikkat çekicidir. Alt kısımda ise Kum Kalesinin denizden görüntüsü resmedilmiştir.
  • Mosquee de Tchardak ... Denizli - Çardak Cami... (*)
    • Marie-Gabriel-Florent-Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 – 1817)
    • Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1782, Paris
    • 43×30 cm
    • Bakır baskı
    • Döneminin el (kök) boyası
    • Kondisyonu çok iyi
    (*) Tek sayfada iki gravür bulunmaktadır. Sayfa üstündeki gravür, Çanakkale - Lapseki'den deniz manzarasıdır. Dönemin tekne modelleri açısından önemli vesikadır. Alt kısımdaki gravür ise Denizli - Çardak'taki cami önünde cirit oynayan yerel halkı anlatmaktadır.
  • Vue de la tour Saint Nicolas a Rhodes... Kaş'tan Rodos'a seyahat... (*)
    • Marie-Gabriel-Florent-Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 – 1817)
    • Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1782, Paris
    • Gravürcü: J. Goubaud
    • 43x30 cm
    • Bakır baskı
    • Döneminin el (kök) boyası
    • Kondisyonu çok iyi.
    (*) Tek sayfada iki ayrı gravür bulunmaktadır. Üst taraftaki 46 numaralı gravürde Gouffier'in Antalya - Kaş (Demre) ilçesinden Rodos'a seyahati anlatılıyor. Alttaki gravürde ise bugün Muğla – Fethiye sınırları içinde yeralan Likya antik kenti Telmessos’daki Amintas kaza mezarlarının değişik açıdan görünümü resmediliyor.
  • Astronomik iki harita... Carte des environs de Palatsha - Mileti vicinia variis temporibus. (**) Balat / Bafa Gölü civarı haritası – Muhtelif dönemlerde Milet.
    • Marie Gabriel Florent Auguste de Choiseul Gouffier (1752 – 1817)
    • Eser: Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1. cilt, 111. plan, 1782, Paris
    • Harita: François Kauffer (1758-1801) (**), Jean-Denis Barbie du Bocage (1760-1825)
    • Gravürcü: J.Perrier
    • Nadir…
    • 39.2 x 27.2 cm.
    • Bakır baskı
    • Döneminin el (kök) boyası
    • Kondisyonu iyi (Baskıda, ortalama 1.5 - 2 cm uzunluğundaki 5 adet kesik tespit edilmiş ve onarılmıştır.)
    (*) Bafa Gölü yeralan Balat, günümüzde Aydın'ın Didim ilçesine bağlı bir mahalledir. Milet ise Büyük Menderes nehrinin ağzına yakın deniz kıyısındaki antik liman şehridir. Balat köyü yakınındadır, harabe halindedir. Milet limanı bugün yaklaşık 10 km denizden içeridedir. (**) Bafa Gölü haritası, Choiseul-Gouffier’nin  1776’daki Antik Yunan coğrafyasına yaptığı araştırma gezisi sırasında çizilmiştir. Ancak bu haritayı - Gouffier'in kitabında yayınlandığı halde- François Kauffer'in adıyla sunmayı tercip ediyoruz. Çünkü bu haritaya değer katan bizatihi Kauffer'in elinden çıkmasıdır. Rus askeri arşivinden çıkan belgelere göre Kauffer, uzun yıllar Rus istihbaratı için çalışır. Başta kaleler olmak üzere haritacılık ve diğer askeri yapıların inşasında III. Selim'i yönlendiren mühendis olarak tarif edilmektedir. Öte yandan Kauffer, 1776 yılında İstanbul'un ölçülü ilk haritasını (1/25.000 ölçekle) çizen mühendistir. Sonraki yıllarda çizilen tüm haritalara da ilham kaynağı olur. (Ref: Oya Şenyurt, Tarih İncelemeleri Dergisi XXVIII / 2, 2013, 487-521)
    Balat - Millet haritası, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Gravür.. Mamalukes (The attack)- Memlükler (Saldırı) / Çok nadir  (*)
    • Sanatçı / Gravürcü: Henry Thomas Alken (İngiliz, 1785–1851) (**)
    • Yayıncı: S & I Fuller, Londra, Şubat 1826
    • 27.5 x 34 cm.
    • Çelik baskı - asit kazıma
    • Döneminin el boyası (****)
    • Kondisyonu iyi... Kağıtta sararma mevcut
    (*) Tespitlerimize göre Alken'in "Memlükler - saldırı" gravürü uluslararası piyasada ilk kez müzayede görüyor. Alken'in benzer gravür ve suluboyaları Victoria & Albert Müzesi koleksiyonunda yer almaktadır. Bkz. Prints & Drawings Study Room, level D, case SC, shelf 46. (**) H. Alken'in gravür ve karikatürleri Türkiye'de Koç ailesi tarafından toplanmaktadır. Aileye ait Divan işletmelerinde Alken'in işlerini görmeniz mümkündür. (***) Soft-ground etching
    • Alken'in "Memlükler" gravürüyle ilgili katalog bilgilerini başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
     
  • Gravür… Tombeau pres de Mylasa - Milas'ta antik lahit
    • Marie-Gabriel-Florent-Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 – 1817)
    • Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1782, Paris
    • Sanatçı: J. B. Hilair (1753 – ?)
    • Gravürcü: Lienard
    • Bakır baskı
    • Döneminin el (kök) boyası
    • 31×42.5 cm., paspartulu
    • Kondisyon: Tamir edilmiş iki parça kesik mevcut (Kesikler, rahat farkedilebilsin düşüncesiyle aydınlatılarak fotoğraflanmıştır.)
     
  • Gravür… Vue d'un Aquedue pres d'Ephese – Efes'te su kemeri (*)
    • Marie-Gabriel-Florent-Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 – 1817)
    • Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1782, Paris
    • Sanatçı: J. B. Hilair (1753 – ?)
    • Gravürcü: J. Mathieu
    • Bakır baskı
    • Döneminin el (kök) boyası
    • 33×44 cm., paspartulu
    • Kondisyonu çok iyi
    (*) Çok nadir
  • Halte des voyageurs pres de Dourlach, dans la carie (*) Yolcuların molası (**)
    • Marie-Gabriel-Florent-Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 – 1817)
    • Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1782, Paris
    • Sanatçı: J. B. Hilair (1753 – ?)
    • Gravürcü: C. Weisbrod
    • Bakır baskı
    • Döneminin el (kök) boyası
    • 32×40 cm., paspartulu
    • Kondisyonu çok iyi
    (*) A very pretty view in which a group of travellers relax in the shade of a tree, some smoking hookahs. Their weapons are laid on the ground in front of them, and their horses graze behind them. In the background is the town they are heading towards. (**) Gravürün bir kopyası Victoria & Albert (V&A) müzesindedir.  
  • Vue des ruines de Millet et cours du Meandre Milet'in kalıntıları ve Büyük Menderes nehrinin görünümü... (*)
    • Marie-Gabriel-Florent-Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 – 1817)
    • Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1782, Paris
    • Sanatçı: J. B. Hilair (1753 – ?)
    • Gravürcü: J.B. Tilliard
    • Döneminin el (kök) boyası
    • 32×43 cm., paspartulu
    • Kondisyonu çok iyi.
    (*) Milet (Klasik Yunanca: Μίλητος, Milētos, Latince: Miletus, Hititçe: Millawanda) Büyük Menderes (Meander) nehrinin ağzında konuşlu antik liman şehridir. Neolitik çağdan (M.Ö 2000) beri önemli yerleşim yeridir. Tarihte, İyonlalılar, Persler, Romalılar, Selçuklular ve Osmanlı arasında el değiştirmiştir. Bugün Aydın'ın Didim İlçesinde Akkoy'un 5 km. kuzeyinde ve Balat köyü yakınında harabe halde olup limanı Büyük Menderes tarafından doldurulduğu için yaklaşık 10 km denizden içeride kalmıştır.
  • Vue de la montagne des tombeaux aux pres de Telmissus Fethiye yakınlarındaki kaya mezarlarının görünümü (*)
    • Marie-Gabriel-Florent-Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 - 1817)
    • Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1782, Paris
    • Sanatçı: J. B. Hilair (1753 - ?)
    • Gravürcü: J. Aliamet
    • Döneminin el (kök) boyası
    • 32x43 cm., paspartulu
    • Kondisyonu iyi durumdadır. Ancak - ön yüzden seçilememekle birlikte - arka yüzde az sayıdaki ezik kısım - sayfa kesiğine dönüşmemeleri için- onarılmıştır.
    Bugün Muğla - Fethiye sınırları içinde yeralan Likya antik kenti Telmessos'daki Amintas kaza mezarlarının görünümü... Şehrin güneyindeki dağın eteklerinde yearalan mezarlar M.Ö. 350 yılında inşa edilir ve adını "Amyntou tou Ermagiou" yazılı yazıttan alır.  Yazıt, antik Yunanca'da "Hermagios'un (Herpamias'un) oğlu Amintas" anlamına geliyor. Yüze yakın düzgün basamakla Amintas’a çıkılır. İki katlı ön yüzünde dörtgen, ahşap kirişleri andıran oymalar ve gotik stili kemerli bir kapağı bulunmaktadır. Kapağın her iki yanı savaşları resmeden fresklerle bezenmiştir. Doğal kayaya oyulmuş mezarlar haşmetli büyüklüktedir. (**) (*) Gravürün bir kopyası Victoria & Albert (V&A) müzesindedir. (**) https://muze.gov.tr/
  • Carte de la Greece Ancienne... Antik Yunan haritası...
    • Marie Gabriel Florent Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 – 1817)
    • Eser: Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1. cilt, 1782, Paris
    • Çok nadir…
    • 44 x 63.5 cm (çerçeveli: 51 x 70 cm.)
    • Bakır baskı
    • Döneminin el (kök) boyası
    • Kondisyonu çok iyi.
    (*) Ref: Bibliotheque Nationale de France
    • Coğrafik koordinatları: E 19 ° - E 30 ° 30 '/ N 42 ° - N 36 °;
    • Ölçek: 1 / 1.200.000
    Note for English ----------------------------
    • Marie Gabriel Florent Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 – 1817) (*)
    • Voyage-Pittoresque de la Gréce, 1. vol., 1782, Paris
    • Very rare…
    • 44 x 63.5 cm (with frame: 51 x 70 cm.)
    • Copper plate
    • Hand coloured of its time
    • Very good condition
    (*) Ref: Bibliotheque Nationale de France
    • Geographical coordinates returned approximately.
    • Relief expression: molehills.
    • 1776 [spring]: date of the trip to the Mediterranean Sea of ​​Monsieur de Choiseul-Gouffier in the company of the Marquis de Chabert, on board the ship "l'Atalante".
    • Geographic coordinates: E 19 ° - E 30 ° 30 '/ N 42 ° - N 36 °
    • Map scale: 1 / 1.200.000 ca (French Leagues of 3,000 Geometric Steps or 2,500 Toises 20 = [7.2 cm], Sea Leagues of 20 at degree 20 = [8 cm], Miles of 60 at degree 80 = [ 10.8 cm], Roman Miles evaluated at 756 Toises 80 = [8.6 cm], Greek Miles composed of 7 Stages 80 = [7.6 cm], Greek Miles and usage in the Archipelago, reduced to four fifths [sic] of the Roman Mile 80 = [6.9 cm], Olympic Stadiums, valued at 94 and a half Toises 600 = [8.1 cm], Stadiums one fifth [sic] shorter than the Olympic Stadium 600 = [6.5 cm], Stages estimated to be around 1,100 at 600 degree = [4.5 cm) (according to graphic scales).
     
  • Carte de l’Ile de Lemnos levee sur les lieux et assujettie aux observations astronomiques... (*) Yerinde toplanan verilere ve astronomik gözlemlere dayalı Lemnos (Limni) Ada haritası...
    • Marie Gabriel Florent Auguste de Choiseul-Gouffier (1752 – 1817)
    • Eser: Voyage-Pittoresque de la Gréce, 2. cilt, 14. plan, syf. 129, 1809, Paris
    • Gravür: Pierre François Tardieu (1711-1771) (**)
    • Çok nadir...
    • 40 x 58.5 cm (çerçeveli: 47 x 65 cm)
    • Bakır baskı
    • Döneminin el (kök) boyası
    • Kondisyonu çok iyi.
    (*) Ref: Barselona Deniz Müzesi; kayıt no: 257 C, ölçek: 1: 97.000 (**) Haritanın müellifi P.F. Tardieu, 18. ve 19. yüzyıllarda pek çok ünlü gravürcü yetiştiren Tardieu ailesinin ikinci kuşağına mensuptur. Ailenin ünü sebebiyle Paris’in 18. Bölgesinde bir sokağa Tardieu adı verilmiştir.
  • Cornelis De Bruyn (1652-1727)
    • Voyage au Levant Reizen van Cornelis de Bruyn door de vermaardste deelen van Klein Asia...
    • Felemenkçe, 1698, 1. baskı
    • Gravür 38: Türklerin günlük kıyafeti
    • Gravür 39: Yeniçeri ve kıyafeti
    • Çok nadir
    • Bakır baskı
    • El (kök) boyası (*)
    • 31x 19 cm (çerçeveli 46 x 33.8 cm)
    (*) Kıyas yöntemiyle yaptığımız tespite göre gravürler 1700’lü yılların ilk yarısında elle renklendirilmiştir.
  • A map of the Holy Land divided into the XII Tribes of Israel wherein is exactly mark'd ye travels of Iesus Christ... (*) (İsa Peygamber’in İsrail’de 12 kabileye bölünmüş kutsal topraklardaki yolculuğunun sarih şekilde işaretlendiği harita...)
    • Haritacı: John Senex (1678-1740) (**)
    • Çok nadir...
    • 36.5 x 46 cm. (çerçeveli: 46 x 55.5 cm.
    • Bakır baskı
    • Döneminin el (pigment) boyası
    • Kondisyonu çok iyi
    (*) 1716 yılında yayınlanan “ Altı Haritada Kutsal Coğrafya ” adlı yapıttaki dördüncü haritadır. Haritalar, 1723’de Oxford’da basılan ve münhasıran Richard Ware tarafından satılan İncil’e eklenmiştir. Tespitlerimize göre mezkur gravür Ware tarafından satılan 1723 edisyonundan alınmadır. (Ref: The National Library of Israel; dig. code: pal0925; sys. no: 990023690400205171) (**) Eserin müellifi John Senex, erken 18. yüzyıl İngiltere'sinin en önemli haritacı ve yayıncıları arasında kabul ediliyor. Britanya Kraliçesi Anne’ın coğrafyacısı unvanını taşıyan Senex, aynı zamanda astronom, jeolog, topograf, gravürcü,  küresi yapımcısı ve antika harita taciridir. 1728 yılında Londra Royal Society üyeliğine (fellowship) seçilmiştir.
  • Gravür... Marchant Ragusej - Ragusalı tacir (*)
    İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas de Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Döneminde elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: LD
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (**)
    • 340 x 230 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm.)
    • Monogram: Iiij
    (*) "Ragusalı tacir" gravürü Nicolay'ın dördüncü kitabında yeralıyor. Model temininde Barbaros Hayreddin Paşa’nın eski hadımlarından Ragusa’lı Zafer Ağa'nın desteğini aldığı belirtilmektedir. Ragusa, 14. yüzyılın başlarında (1358) bugünkü Hırvatistan'ın Dalmaçya kıyısındaki Dubrovnik şehrinde kurulmuş, 1808 yılından I. Napolyon döneminde Fransız ordularınca zapt edilinceye dek Osmanlı himayesinde kalmış şehir devletidir. (**) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre kitap eline geçtiğinde, gravürün orijinal hali renkliydi. Kitap satışa sunulmadan önce – muhtemelen 1650 öncesi – elle renklendirilmiştir. —+— Ragusalı tacir gravürü, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Gravür… Pehlivanlar (Pleuianders Luyteurs) (*) İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas de Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: LD
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (**)
    • 340 x 230 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm.
    (*) Bu gravür, tespit edebildiğimiz tüm kaynaklarda "güreşçiler" adıyla anılmaktadır. Türkçe çevirilerdeki hatanın sebebi Latin - Batı dillerinde, "yağlı güreş" ve "pehlivan" tabirinin karşılığı olmamasıdır. (**) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre kitap eline geçtiğinde, gravürün orijinal hali renkliydi. Kitap satışa sunulmadan önce – muhtemelen 1650 öncesi – elle renklendirilmiştir. —+— Pehlivanlar gravürü, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Les Yurongnes - Sarhoşlar (*) İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas de Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: LD
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (*)
    • 340 x 230 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm)
    • Monogram: E ij
    (*) Gravürde ,sarhoş üç Osmanlı askeri resmediliyor: Azamoglan (Acemi oğlan), Leventi (Levend), Azappi (Azap - piyade - askeri) (**) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre gravürün kitap içindeki orijinal hali renklidir. Kitap satışa sunulmadan önce –muhtemelen 1650 öncesi– elle renklendirilmiştir. ----+---- Osmanlı Askerleri Ne İçiyor? Nicolay şöyle anlatıyor (The Navigations, 1585, s.9oa, 90b): "İçkileri, dünyadaki bütün canlıların içtiği doğal su. Buna karşın kentin her yerinde satılan kendi yaptıkları çeşitli içkileri var. Bunlardan bazıları, bizim biramız gibi arpa suyu ile yapılmış, bazısı şeftali veya elma suyundan veyahut, erik, üzüm, şeftali, armut, incir suyu ile birlikte karıştırılarak yapılmış ki buna sorbet (şerbet) diyorlar. Yazın, buz ve karla soğutulup içiliyor. Yemekle ve yemekten sonra, archent (Arap rakısı) dedikleri bir tür rakı içiyorlar." Türkler Hangi Şarabı Sever? "Şarap Müslümanlıkta yasak. Buna rağmen sık sık ve öyle çok içiyorlar ki, çoğunlukla da kaldıramıyorlar. Genellikle de bedava olsun diye Hristiyanlardan alıyorlar...Huylarını iyi bildiğinden, lezzetli yemeklerle birlikte Malmasies ve Muscadel şarapları da sunuluyor. O kadar çok yiyip içiyorlar ki, evlerine dönerken kentin en geniş caddesi bile onlara dar geliyor. Kendilerine ziyafet verene teşekkür bile etmiyor, sadece sarhoş oluncaya kadar içiyorlar. Önce de söylediğim gibi, kendi kanunları özellikle şarap içmeyi yasaklamış, ama başkalarının cebinden içerek daha az günaha giriyorlar. (Malmesies: Mora yarımadasında (Monemvasia kentinde) yapılan kuvvetli tatlı şarap. Muscatel: Bir çeşit misket üzümünden yapılan tatlı şarap)" Hristiyan Teba, Hangi Askerden Korkuyor? "Şarap içmeden sarhoş olmak için başka bir şeyleri daha var: Afyon. Beyaz bir tozdan yapılan afyonu başkaları da kullanıyor... Bu afyondan bir dragma (dirhem) kadar alıp, kendilerinden geçiyor ve caddelerde, başka sarhoşların yaptığı gibi birbirlerine tutunarak, ayılar gibi korkunç nağralar atarak dolanıyorlar. Bu durumda bir Hristiyan veya bir Yahudi ile karşılaşmasınlar, onu sopa (ve) yumruk (la) dövüyorlar. Bunların arasında en çok korkulanları acemioğlanlar (azamoglans) leventler (leventis) ve azaplar (azappis). Hristiyanlıktan dönme ve bütün Hristiyanların can düşmanı olduklarından en çok zararı bunlar yapıyor." ----+---- "Sarhoşlar" gravürü, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Gravür... Giomailer Religieux Turc - Gezgin Dindar Türk İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas de Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: LD
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1632.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (*)
    • 340 x 230 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm)
    • Monogram: F ij
    (*) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre gravürün kitap içindeki orijinal hali renklidir. Kitap satışa sunulmadan önce –muhtemelen 1650 yılı öncesi– elle renklendirilmiştir.  
  •   Gravür... Pellerins mores revenans de la Mecque - Geleneksel kıyafetleriyle Mekke'den dönen hacılar İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas de Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: LD
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (*)
    • 340 x 230 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm.)
    (*) Koleksiyoner S.E’nin verdiği bilgiye göre gravürün kitap içindeki orijinal hali renklidir. Kitap satışa sunulmadan önce – muhtemelen 1650 öncesi – elle renklendirilmiştir.
  • Gravür... Villageoise Grecque - Yunan Köylüsü (*) İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas De Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: LD
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (**)
    • 340 x 230 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm)
    • Monogram: O
    (*) Nicolay, kadınlara ve kıyafetlerine ilişkin nesnel görüşe dayanarak resimler yaptığını anlatıyor: "Burada yaşayanların giyim-kuşam geleneklerine gelince, sizlere bir Rum, bir orta halli Türk kadını ve bir de yalnız bu kentte değil, bütün ülkede pek çok olan bir sokak kadınının modelden desenlerini çizdim. Erkekler ise ister Türk, ister Yahudi veya Hristiyan olsun, İstanbul, Trakya ve eski Yunanistan’ın başka kentlerindeki gibi giyiniyorlar." (**) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre kitap eline geçtiğinde, gravürün orijinal hali renkliydi. Kitap satışa sunulmadan önce – muhtemelen 1650 öncesi – elle renklendirilmiştir.

    —+—

    Yunan köylüsü gravürü, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Gravür... Torlaqui rcligievx Turc, Torlak (*) Türk Dindar - Derviş (**) İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas de Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: LD
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (***)
    • 340 x 230 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm)
    • Monogram: G
    (*) Nicolay, "torlak" kelimesini acemi, toy anlamında kullanmaktadır. Günümüz sözlüklerinde "derviş" kelimesini de karşıladığı ifade edilmektedir. Gravüre göre toy derviş, el falı bakmaktadır. Kadının yüzünün saklanmamış olması dikkat çekicidir. (**) Türk dervişin kıyafeti bugünkü kavrayışımızla garip gelebilir. Nicolay, 450 yıl önce Türk dervişini şöyle tarif eder: "Bunlar köy ve kentlerde, duvarları öküz, keçi, geyik, ayı, kurt gibi türlü vahşî hayvan postlarıyla kaplı dükkânlarda yaşar, duvarlara bu hayvanların boynuzlarını ve birçok yağ kandili asarlar. Bu kutsal odanın ortasında, yeşil bir bezle örtülü ayakçak ve üzerindeki mumsuz şamdan, Kur’an’a olan inançlarını göstermek içindir. Bundan başka, duvara boyalı bir eğri kılıç da asıyorlar." (***) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre kitap eline geçtiğinde, gravürün orijinal hali renkliydi. Kitap satışa sunulmadan önce – muhtemelen 1650 öncesi – elle renklendirilmiştir. —+— Torlak Derviş gravürü, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Gravür… Pleuianders Luytants / Pehlivanlar (*) İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas De Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: LD
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (**)
    • 340 x 230 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm)
    • Monogram: D iij
    (*) Bu gravür, tespit edebildiğimiz tüm kaynaklarda “güreşçiler” adıyla anılmaktadır. Türkçe çevirilerdeki hatanın sebebi Latin – Batı dillerinde, “yağlı güreş” ve “pehlivan” tabirinin karşılığı olmamasıdır. (**) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre kitap eline geçtiğinde, gravürün orijinal hali renkliydi. Kitap satışa sunulmadan önce – muhtemelen 1650 öncesi – elle renklendirilmiştir. —+— Pehlivanlar gravürü, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Gravür… Yeniçeri savaşa giderken İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas De Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572. (*)
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: BL
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (**)
    • 320 x 220 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm)
    (*) Nicolay'ın seyahatnamesi bir cilt içinde toplanmış dört küçük kitaptan (libri) oluşur. Kitabın 3. bölümü Yeniçeri ocağına ayrılmıştır. (**) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre kitap eline geçtiğinde, gravürün orijinal hali renkliydi. Kitap satışa sunulmadan önce – muhtemelen 1650 öncesi– elle renklendirilmiştir. —+— Yeniçeri Savaşa Giderken gravürü, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Gravür… Femme Tvrqve Vestre a la Moresgvs (Türk Kadını) İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas de Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572. (*)
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: BL
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (**)
    • 340 x 220 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm)
    • Monogram: M ij
    (*) Osmanlı toplumunu yazı ve resimleriyle Avrupa’ya derli toplu ve canlı biçimde tanıtan ilk isim Nicolas de Nicolay’dır. Kitap, Avrupa moda dünyasında referans olur. 16. yüzyılın ikinci yarısında basılan giyim-kuşam albümlerinin büyük bir bölümü Türk kıyafetlerine ayrılır ve Nicolay’ın gravürleri kopyalanır. Tipik örnekler için bkz. J.J. Boissard’ın Habitus... (Metz, 1581), Abraham de Bruyn’un, Omnium pene... (1581) J. Amman’ın Gynae-ceum... (1582), Cesare Vecellio’nun Habiti... Kadın gravürlerinin peçesiz çizilmesi dikkat çekicidir. (**) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre kitap eline geçtiğinde, gravürün orijinal hali renkliydi. Kitap satışa sunulmadan önce –muhtemelen 1650 öncesi– elle renklendirilmiştir. —+— Türk Kadını gravürü, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Gravür… Azzappi (Azap, Azeb) (*) İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolasde Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai... Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: BL
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (**)
    • 325 mm. x 223 mm. (Çerçeveli:445 x 335 mm)
    (*) Azap, Osmanlı klasik ordu teşkilatlanmasında eyalet - yerli kulu askeridir. Hafif silahlarla donanmışlardır. Yaya hareket ederler. Yıldırım Bayezid döneminde (1390) Gelibolu Tersanesi'nin inşası ile bir kısım kara azabı Donanma hizmetine alınır. İlk deniz kuvveti bu askerler tarafından oluşturulur. Deniz azapları da yeniçeri gibi başlarına börk  giyerlerdi. (**) Koleksiyoner S.E'nin verdiği bilgiye göre gravürün kitap içindeki orijinal hali renklidir. Kitap satışa sunulmadan önce -muhtemelen 1650 öncesi- elle renklendirilmiştir. —+— Azap askeri gravürü dünyada ilk kez yukarıdaki bilgilerle müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.  
  • Gravür... Kadıasker (Cadilesguer, Cadilescher) İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas de Nicolay, Türkiye Seyahatnamesi (Le Navigationi et Viaggi, fatti nella Turchia, di Nicolo de’Nicolai... Venetia, 1580. i92 (Londra, Victoria and Albert Museum)
    • Gravürcü: Louis Danet veya Leonard Thiry
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 310 x 210 mm
    • Monogram: BL
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle renklendirme, pigment boya (**)
    • Monogram: B
    • 330 x 210 mm. (Çerçeveli: 445 x 335 mm.)
    (*) 1580 Venedik baskılarında, kitaba 7 desen - gravür daha eklenir. İlave gravürler arasında "kadıasker" deseni de vardır. Kadıasker gravüründe II. Henri’nin izin belgesine uygun davranılmadığını söyleyebiliriz. Ancak gravürün Nicolay'ın Türkiye Seyahatnamesinde yayınlanmış olması sebebiyle "Nicolay gravürü" olarak adlandırmayı tercih ediyoruz. (**) Koleksiyoner S.E'nin verdiği bilgiye göre gravürün kitap içindeki orijinal hali renklidir. Kitap satışa sunulmadan önce - muhtemelen 1650 öncesi - elle renklendirilmiştir. —+— İlgilisine not: Kadıasker gravürü, dünyada ilk kez yukarıdaki bilgilerle müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.

    ----+----

    Fransa Kralı II. Henri'nin izin belgesi

     
  • Laonicus Chalcondyles'in (Chalcondile, 1423?-1490?) 17'nci kehaneti... "İstanbul'un Fethi" Gravür, Blaise de Vigenere tercümesi "L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien..." isimli kitabın 1650, Paris baskısından çıkmadır. (*)
    • Döneminin el (kök) boyası. (**)
    • Çok nadirdir.
    • Bakır baskı.
    • 33.7 x 23 cm. (Çerçeveli, 44.5 x 33.5 cm.)

    ------+-----

    "Türk İmparatorluğu'nun Çöküşü - On Yedinci Figür" başlığını taşıyan gravür, Chalcondyles'ın Türk İmparatorluğu'nun geleceğine ilişkin 17 kehanetinden 17'ncisini ifade ediyor. Gravür başlığı altında (Chalcondyles'ın el yazmalarından alıntılanan) arkaik Grekçe ifadeler yeralıyor. Epigram (***) kısmı ise şaşırtıcıdır. Eski Türkçe (Osmanlıca) kelimeler Latin harfleriyle yazılmıştır. Epigramın günümüz Türkçesiyle transkripsiyonu şöyledir: "Padişahımız gelir, kafirun (kafirin) memleketi(ni) alır, Kızılelma’yı alır, kabzeyler (zapt eder) (,) yedi yıla dek gavur kılıcı çıkmaz ise on iki yıla dek onların beyliğini eder (,) evi yapar (,) bağı diker, bahçeyi bağlar, oğlu kızı olur (.) On iki yıldan sonra Hristiyan’ın kılıcı çıkar, o Türkü gerisine püskürtür." Türk mitolojisine göre -münhasıran Yeniçeri doktrininde- "Kızıl Elma", İstanbul'dur. Dönemin Avrupası, Osmanlı İmparatorluğu'nun (7 ve 12 yıl içinde) İstanbul'u fethederek nüfusunu (oğul - kız ) çoğaltacağını düşünüyor. Süreler, Havvas ilimlerinden Dawa(h) sistemiyle değerlendirdiğinde her yılın bir jübile (herhangi bir olayın ellinci ya da yüzüncü yıldönümü) yılına işaret ettiği düşünülüyor. Başka bir hesaba göre de kehanette yer alan her yılın güneş yılının sürdüğü kadar güne yani 365 yıla tekabül ettiği kabul ediliyor.

    Kitap ismi ile Kızıl Elma Kehaneti başlığı çelişmektedir. İstanbul'un fethine tanıklık etmiş olan Chalcondyles, el yazmalarında Yunan (Bizans - Doğu) İmparatorluğu çökerken, Türklerin İmparatorluk kuruluşunu anlatıyor. Gravür ise "Türk İmparatorluğu'nun çöküşü" başlığını taşıyor.

    Gravürün yorumunu katalog kaydındaki üçüncü isim olan Artus Thomas yapıyor. Thomas, 1600'lü yılların başındaki politik konjonktüre uygun olarak Osmanlı'nın Batı'ya ilerlemesini durduğunu düşünüyor. Elinde Kızıl Elma'yı tuttuğu halde bu durumdan hoşnut olmayan figür, 13'üncü (****) Osmanlı Padişahı III. Mehmet'e benzetiliyor. Topkapı Sarayı Müzesi kütüphanesinde Bağdat kitapları arasında yer alan Osmanlı Padişahları albümünde Çelebi Mehmed'den Sultan III. Murad’a kadar 8 padişahın elinde elma vardır. 9'uncu padişah III. Mehmet'tir ve elinde kızıl elma yoktur. III. Mehmed'in, (1595 - 1603) tahta çıkışından iki yıl önce başlayan Osmanlı - Avusturya savaşı 11 yıl sonra (1606) Zitvatorok Antlaşması'yla sonuçlanıyor. Sultan I. Ahmed ve Avusturya adına Arşidük II. Rudolf arasında imzalanan anlaşma, Osmanlı'nın daha fazla Batı'ya gidemeyeceğini ortaya koyuyor.

     

    (III. Mehmed, Cristofano dell'Altissimo, 16. yüzyıl.)

        (*) Kitap künyesi: ... Avec la Continuation de la mesme Histoire depuis la ruine du Peloponese jusques à présent 1612 par Thomas Artus, Laonicus Chalcondyles, Paris: Claude Sonnius & Denys Bechet 1650. II.Cilt: Bakır baskı başlık sayfası , [4], 196, [12], Michel Baudier’in kaleme aldığı “Histoire Generale Du Serrail et De La Cour Du Grand Seigneur, Empereur Des Turcs” bölümü,“La Ville de Constantinople” adlı katlanır gravür, 89, [3], 1-273 çift sütun olarak numaralandırılmış 137 s., [3] s., Nicolas de Nicolay’ın 1572’de Nürnberg’de yayınlanmış olan “Von der Schiffart und Rayß in die Turcken unnd gegen Oriennt.” adlı eserinden alınmış 60 + 4 (?) tam sayfa gravür, Osmanlı İmparatorluğu’nun çöküşüne dair 17 kehanet gravürü, 116 s., [3] s. (**) Koleksiyoner S.E'nin verdiği bilgiye göre kehanet gravürünün kitap içindeki orijinal hali renklidir. Kitap satışa sunulmadan önce - muhtemelen 1650 yılı içinde - elle renklendirilmiştir. (***) Ortaçağ'da heykellerin üzerine yazılan yazılara "epigram" deniliyordu. (****) Chalcondyles ve Thomas'a göre 3. Mehmet'in padişahlık sıralamasındaki yeri 13 değil 17'dir. Chalcondyles, Trakya'da (Rumeli'de) ilk fetihlerin kahramanı olan Osmanlı Şehzadesi Süleyman Paşa ile Fetret dönemi 3 ismi de "imparator" olarak kaydediyor.

    ---+---

    On Yedinci Kehanet gravürü, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Bilderbuch zum Nutzen und Vergnuegen der Jugend, Wien bei Ph. Bauer um 1810. (*) Çocuklar ve gençler için faydalı resimli kitap, 1810
    • Friedrich Justin Bertuch (1747-1822)
    • 123 numaralı gravür: Türkisch Graber (Türk Mezarı)
    • Bakır baskı, 1810.
    • Çerçeveli 34.4x29.2 cm; çerçevesiz 20,5 x 25,5 cm.
    • Orijinal el boyası, renkli
    (*) Friedrich Justin Bertuch'un çocuklar ve gençler için hazırladığı ortalama 40'ar sayfalık fasiküllerde, hayvanlar, bitkiler, ülkelerin coğrafyası, halkların adet, giyim - kuşamları renkli gravür baskılarla anlatılıyor.
    • Cornelis de Bruyn (1652-1719)
    • Voyage au Levant Reizen van Cornelis de Bruyn door de vermaardste deelen van Klein Asia,...1698
    • Çok nadir
    • Felemenkçe, 1698, birinci baskı, 90, 91,93 ve 94 numaralı gravürler. (*)
    • Gravür 90: Arap
    • Gravür 91: Arap kadını
    • Gravür 92: Yahudi
    • Gravür 93: Yahudi kadını
    • Bakır baskı
    • El (kök) boyası (**)
    • 45 x 49 cm (çerçevesiz, 29 x 33 cm.)
    (*) Bruyn'un (de Bruijn, le Bruyn, le Brun) bugün çok nadir olan 1698 baskı Klein Asia (Küçük Asya) ya da Fransızca (1700) çevirisi itibariyle "Levant" seyahatnamesi Osmanlı coğrafyası ve toplum yaşantısıyla anlamak bakımından çok değerlidir. Kadınlar peçesiz, mekanlar ise dönemini aşan detaylarla resmedilmiştir. Örneğin İstanbul panoramasında Topkapı Sarayı’nın bugün var olmayan sahil surlarını ve onların gerisindeki sahil köşklerini görürsünüz. (**) Maarif'in kıyas yöntemine dayanarak yaptığı tespite göre gravürler 1700'lü yılların ilk yarısında elle renklendirilmiştir.)
  • Almanya menşeili goblen...
    • El işi
    • 1950 öncesi
    • Çerçeveli 72 x 64
    • Tuval üzerine yağlıboya
    • 34 x 44 cm. (Çerçeveli:43 x 54 cm.)
  • Çayeli Sahili...
    • Tuval üzerine yağlıboya
    • İmzalı, 1995
    • 50 x 60 cm. (çerçeveli: 63 x 74 cm.)
  • N.T. koleksiyonu... (*)
    • Tuval üzerine yağlı boya, 1999 (*)
    • Çerçeveli: 63 x 73.4 cm.
    • Çerçevesiz: 40 x 50 cm.
    • Kondisyonu çok iyi
    • Özel İtalyan çerçevesi içindedir
    (*) Keskinok, 1999 tarihli eserini - öğrencisi- N.T.'nin siparişi üzerine yapmıştır. Eser, düğünün coşkusunu ifade eden çok sayıdaki Türk bayrağıyla dikkat çekmektedir.
    • Tuval üzerine yağlı boya, 1998 (*)
    • İmzalı
    • 40 x 50 cm. (çerçeveli, 65.5 x 75.7 cm.)
    • Özel İtalyan çerçevesi içindedir
    • Kondisyonu çok iyi
    (*) N.T. koleksiyonu Katalog notu -------------------------- Çallı, 1998 tarihli eserini N.T.’nin siparişi üzerine yapmıştır.
  • Depresyon (Kadın) (*)
    • İmzalı
    • Alçı
    • 20 x 30 x 40 cm.
    (*) Alif art, 24 Ekim 2010, lot84  
    • K.İncenian imzalı, Japon
    • 900 ayar
    • 978 gram
    • Yükseklik, 247 mm. / Çap: 132mm
  • İmzalı... (*) Cameo (asit indirme, kabartmalı minyatür işleme) tekniği ile yapılmış stilize çiçek, dal motifleri...
    • Yükseklik: 290 mm.
    • Ağız çapı: 104 mm.
    • Taban çapı: 90 mm.
    (*) Emile Galle 1904 yılında vefat ettiğinde, işleri eşi devraldı. 1905 yılından sonra bazı işlerde yıldızlı imza kullanılarak ürünlerin Emile Galle'nin elinden çıkan otantik ürünlerden ayrılması sağlandı. 1919 yılından itibaren işlerin başına Galle’nin damadı Paul Perdizet geçti ve Galle markasıyla üretime devam etti. Otantik formlardaki imalat 1936 yılından itibaren terkedildi.
  • Mach 1 - Mustang... (*)
    • Diecast
    • 24 x 10 x 6 cm.
    • Pilli, hareketli... Çarptığı yere göre yön buluyor.
    • Camlar sert mikadır.
    • Sol yan camda tamir, tavanda boya atıkları mevcuttur.
    • 1970'li yıllarda imal edildiği düşünülmektedir.
    (*) Ford, Mustang Mach -1 modelini 1968 yılında piyasaya çıkarmıştı.
  • İkinci Reich dönemi (1871 - 1918) Alman aile fotoğraf albümü... 19. yüzyıl sonu - 20. yy başı (*)
    • Albümde aynı aileye mensup olduğu düşünülen kişilerin toplam 70 kabin fotoğrafı bulunuyor.
    • Fotoğraflar, 16.5 x 10.5 cm. ve 10.4 x 6.3 cm. ebatlarındadır.
    • Kalın posta kartına basılmış olan fotoğrafların arkasında stüdyoların adres ve isimleri bulunuyor.
    • Örnek stüdyolar: Carl Kuskop - Wilster, Andr. Specht - Flensburg, Otto Stiegler -J(I)zehoe, A. Bartel (Hamburg), Gustav Dahms - Davenport / Iowa
    • Orijinal ipek bez kaplı ciltte, pirinç vinyetli albüm.
    (*) Albümdeki kılık kıyafet ve kart özellikleri dikkate alındığında, fotoğrafların İkinci Almanya İmparatorluğu'nun sömürge politikası izlenen yükseliş dönemine (1884 sonrası) denk düşebileceği değerlendirilmektedir. Aile üyeleri arasında Amerika Birleşik Devletleri'ne göç etmiş kişilere de rastlanmıştır.
    The German Empire or the Imperial State of Germany (1871 - 1918) German family photo album ... Late 19th - early 20th century (*)
    • In the album, there are 70 cabin photos of people who are thought to belong to the same family.
    • Dimensions, 16.5 x 10.5 cm. and 10.4 x 6.3 cm.
    • The addresses and names of the studios are on the back of the photographs printed on a thick postcard
    • Sample studios: Carl Kuskop - Wilster, Andr. Specht - Flensburg, Otto Stiegler -J(I)zehoe, A. Bartel (Hamburg), Gustav Dahms - Davenport / Iowa
    • Album with brass vignettes in original silk cloth covered binder.
    (*) When we examine the costumes and card features in the album, it is considered that the photographs may correspond to the rise of the Second German Empire (after 1884), when the colonial policy was followed. There have also been people who immigrated to the United States among family members
  • Demiryollar Mecmuası, Cumhuriyetin 10. yıl özel baskısı (29.X.1930) / (*)
    • Mecmua müdürü: Mehmet Ali
    • Matbaacılık ve Neşriyat Türk Anonim Şirketi, 1933
    • 30.5 x 23.5 cm., 719 sayfa
    • 56 x 95 cm. ebadında, katlanır halde Türkiye Cümhuriyeti Demiryolları şebeke haritası mevcuttur. (**)
    (*) Dergide dönemin demiryolları üst yönetiminin matbu imzaları mevcuttur. (**) Dergide yeralan yazılardan bazıları şöyledir:
    • Cümhuriyet bayramımızın onuncu yıl şenlikleri arasında Milli Demiryollarımıza umumi bakış
    • Bir Alman gazetesi Cümhuriyet Demiryollarımız hakkında ne diyor
    • Milli iktisatta demiryollarının mevkii, rejimi ve vazifeleri
  • Wan Jiang imzalı, numaralı porselen figürler... (*) Altı ayrı figür bir arada...
    • Porselen
    • El boyası
    • Kondisyonları çok iyi durumdadır; atık, kırık, çizik yoktur. Ancak elinde olta tutan 4 figürün oltaları mevcut değildir.
    Figür yükseklikleri ve numaraları:
    • 25 cm., no: 91
    • 20 cm., no: 82
    • 19 cm., no: 14
    • 17 cm., no: 2
    • 16 cm., no: 35
    • 15 cm. no: 12
    (*) Çin malı, 1990 başlarında yapıldığı tahmin ediliyor.
  • Erzurumun işletmeye açılışı (20.x.1939) / (*)
    • Nafia Vekâleti Neşriyatı, İstanbul, 1939
    • Maarif Matbaası
    • 20x29 cm, 106 sy.
    (*) Kitap, Türkiye Cumhuriyeti demiryolu şebekesinin Sivas'tan Erzurum'a uzatılması anısına basılmıştır. Dönemin demiryolu siyaseti şöyle anlatılıyor: "Demiryolu şebekemizin ana kollarından birinin Erzuruma varmasile demiryolu siyasetinin en mühim hedeflerinden birine daha varılmış oluyor." Hattın yapımı öngörülenden daha kısa sürede (34 ayda) tamamlanırken, Malatya - Çetinkaya'da projeye dahil ediliyor. Böylece maliyet 80 milyon lira gibi büyük bir tutara ulaşıyor. Kitapta, demiryolu inşaatıyla ilgili pek çok fotoğraf ve harita yer almaktadır.  
  • Gravür... Azamoglan Rusticque - Taşra acemi oğlanı (*) İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas De Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: LD
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (*)
    • 340 x 230 mm.
    (*) Nicolay desenlerinde ince detaylara yer verir. Gravürdeki acemi oğlanı "taşralı - kaba saba" nitelemesiyle tarif ediliyor.  Osmanlı askere alma mevzuatına göre her dört yılda bir Hıristiyan çocuklardan acemi oğlan devşiriliyor. Acemi oğlanların en yakışıklıları Padişahın emri ile saray hizmetinde kullanılmak üzere haremağaları tarafından eğitiliyor. Yeteneklerine göre meslek sahibi olmaları veya sanat faaliyetlerinde bulunmaları için uygun tarzda yetişmeleri sağlanıyor. Bu tür bir yetişme programına uygun olmayanlar ise sarayın dışına, Anadolu’ya gönderiliyor. “Kaba saba” mizaca sahip bu çocuklar, Türkçeyi öğrenirken tarım ve hayvancılıkta çalıştırılıyor. Taşra acemi oğlanı, dört yıllık süre sonunda İstanbul’a gönderilerek acemi oğlanlar ağasına veya yeniçerilere teslim ediliyor. (**) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre gravürün kitap içindeki orijinal hali renklidir. Kitap satışa sunulmadan önce –muhtemelen 1650 öncesi– elle renklendirilmiştir. ----+---- "Taşralı acemi oğlan" gravürü, okuduğunuz katalog bilgileriyle ilk kez müzayedeye çıkıyor. Bilgileri başka mecralarda kullanmanız halinde Maarif Sahaf Antika Galerisini referans göstermenizi öneririz.
  • Gravür... Religeux - Derviş (*) İlk baskı bilgileri:
    • Sanatçı: Nicolas de Nicolay (Der Erst Theil von der Schiffart und Raisz in die Türckey und Gegen Orient beschriben durch H.N.Nicolai… Nüremberg, 1572.
    • Gravürcü: Conrad Saldöerffer
    • İlk baskı tahta kalıptır. Tahta baskısı baskıdan sonra elle renklendirilmiştir.
    • 315 x 210 mm.
    • Monogram: LD
    Gravürün alındığı eserin bilgileri:
    • L’Histoire de la Décadence de l’Empire Grec, et Establissement de Celvy des Turcs par Chalcondile Athenien” Paris, 1650.
    • Bakır baskı
    • Elle (döneminde) renklendirme, pigment boya (**)
    • 340 x 230 mm.
    • Monogram: G
    (*) Türk dervişin görünümü, kıyafeti bugünkü kavrayışımızla garip gelebilir. Ancak 450 yıl önce Nicolay, Türk dervişini şöyle tarif eder: “Bunlar köy ve kentlerde, duvarları öküz, keçi, geyik, ayı, kurt gibi türlü vahşî hayvan postlarıyla kaplı dükkânlarda yaşar, duvarlara bu hayvanların boynuzlarını ve birçok yağ kandili asarlar. Bu kutsal odanın ortasında, yeşil bir bezle örtülü ayakçak ve üzerindeki mumsuz şamdan, Kur’an’a olan inançlarını göstermek içindir. Bundan başka, duvara boyalı bir eğri kılıç da asıyorlar.” (**) Koleksiyoner (gravürün sahibi) S.E’nin verdiği bilgiye göre kitap eline geçtiğinde, gravürün orijinal hali renkliydi. Kitap satışa sunulmadan önce – muhtemelen 1650 öncesi – elle renklendirilmiştir.
  • Mülkiye / Siyasal Bilgiler Fakültesi'nin 100'üncü yıl anısına (1959) hazırlanmış efemera lotu.
    1. Kutlama davetiyesi... Gofre baskı, 98 x 145 mm... Kondisyonu çok iyi
    2. Hatıra pulu ve özel damga kartı... 4 Aralık 1959 tarihli, 19x149 mm... Kondisyonu çok iyi
    3. Beş adet, damgalı, 100. yıla özel mektup zarfı, 105 x 240 mm.... Kondisyonları çok iyi
    Katalog notu ------------------------
    • Tespitlerimize göre Mülkiye lotu ilk  defa müzayedeye çıkmaktadır.
WhatsApp chat